samochody / historia samochodu

Historia Samochodu


 

Pojazd parowy pojawił się po raz pierwszy w 1770 roku. Jego konstruktorem był francuski oficer Nicolas Cugnot. Trójkołowa maszyna poruszała się samodzielnie z maksymalną prędkością 4km/h.

Początek motoryzacji miały miejsce w 1870 roku w Brukseli. Firma Vanden Plas rozpoczęła wówczas produkcje kół do powozów konnych. W dobie rewolucje przemysłowej firma przekwalifikowała się na produkcje nadwozi do samochodów luksusowych. Rozwój techniki pozwolił rozszerzyć działalność. W 1913 roku, w Anglii, otwarto Vanden Plas Limited. Firma z ranienia belgijskiej spółki, zajmowała się produkcja samochodowego nadwozie do m,in. Alvisa, Bentleya, Rolls-Royce"a.

W 1947 roku na czele firmy Vanden Plas Limited stanął Sir Herbert Austin, który już 5 lat później wyprodukował pierwsze luksusowe auto - AUSTIN PRINCESS.

Każde auto powstało przy współpracy specjalnego zespołu, który potrzebował około 4 miesięcy na przygotowanie jednego pojazdu. Z taśmy produkcyjnej zeszło 1500 egzemplarzy Princessa, a ostatni samochód tego typu został wyprodukowany w 1968 roku.

W 1835 Amerykanin Thomas Davenport skonstruował pierwsze auto, które było napędzane silnikiem elektrycznym. Prąd pobierało z baterii elektrycznej. W 1860 zbudowano silnik gazowy, dokonał tego francuski mechanik Etienne Lenoir. Na ulicach Wiednia w 1875 roku pojawił się pojazd czterokołowy, wyposażony w silnik benzynowy. Maszynę zbudował ślusarz żydowskiego pochodzenia Siegfried Marcus. Samochodem można było kierować dzięki pionowo ustawionej kierownicy połączonej z z przekładnią. Solidne auto ważyło 756 kg i osiągało prędkość 6-8 km/h. Wyposażone było w hamulce, czyli drewniane klocki, które należało dociskać do obręczy kół. Ze wglądu na nieprzyjemny zapach spalin, samochód nie mógł się poruszać na mieście.
Jednak pierwsze konstrukcje z silnikami spalinowymi przypisuje się dwóm Niemcom: Gottliebowi Daimlerowi i Carlowi Benzowi, którzy od 1885 roku prezentowali rożne prototypu aut spalinowych.

W 1891 Emil Levasseur wymyślił napęd na przednie koła. Rozwój techniki dał możliwość ciągłego ulepszania. Poprawiło się ogumienie kół, usprawniono hamulce. Stopniowo zwiększano ilość obrotów silnika na minutę. W 1907 roku po raz pierwszy użyto mechaniczne hamulce na wszystkie cztery koła.

Dynamiczny rozwój techniki w XX wieku miał wpływ także na motoryzacja. Nieustanne poprawki instalowane w pojazdach pozwoliły na rozpoczęcie masowej produkcji samochodów.



Polityka Prywatnosci |
Historia samochodu